Cape Town, bejby vol. 3

Vozejček...

Jak jsem psal minule, pohybovat se po Kapským městě a vlastně celkově po Jižní Africe bez auta je celkem na prd...
Nejen, že chodit pěšky je relativně nebezpečný, hlavně v noci, ale systém veřejný dopravy tu moc nefunguje. V Kapským městě jezdí MyCity autobusy, ale ty taky nejezdí všude... Občas se dá někam dostat i vlakem, ale pokud člověk není dost otrlej, moc se to nedoporučuje. A pokud je člověk holka, rovnou ti to ani nenabídnou jako možnost.

A to jsme jen u dopravy po městě. Mezi městama je to ještě horší. Vlaky jsou taková menší noční můra, pokud to není super first class, která stojí víc, než letenka. Takže pak už se dá jenom letět. Ale to se zase nedostaneš tam, kam chceš...

Takže další logickej krok, potom, co jsme našli bydlení, bylo najít auto. Člověk si řekne, jasný, v pohodě... Co na to může bejt těžkýho, ne?

Jasně, aut je k dispozici spousta.. o to žádná, ale co dělat, když máš omezenej rozpočet a nechceš kupovat nový auto? Jen pro vysvětlení - nový auto jsem si kupovat nechtěl, protože za pár roků zase zvednu kotvy a k čemu mi bude, nehledě na peníze, který v něm utopím, a už nikdy neuvidím zpátky. Navíc tady jsou auta fakt kurevsky drahý... Nojo, import.

Takže jasný, něco ojetýho. Tady jsou pak 2 možnosti:
1) koupit přes dealera/autobazar - jako ok, relativní jistota, že kára bude jakžtakž v cajku
2) koupit přes inzerát na Gumtree - bez záruky, ale zase neutratíš tolik peněz

Všude raděj, že si máš vybírat co nejvíc mainstreamový auto. Kvůli dílům, opravám a taky je menší šance, že ti ho někdo na ulici votočí. Takže jsem najel na Gumtree a hledal, a hledal, a hledal. Než se dostanu k tomu, jak se mi nakonec podařilo sehnat "za skvělou cenu" mírně jetej Mercedes, zjistil jsem, že je dobrý všímat si určitejch výrazů, který se v inzerátech objevujou. Takže malej slovníček frází:

runs like heaven = možná i nastartuje, ale pokud se pokusíš rozjet, za pár kiláků se rozsype
needs minor TLC (tender loving care) = na fotkách dobrý, naživo je království rzi
runs well, only needs... = jasně, jenom tohle, tamhleto a taky trochu tady... prostě ani náhodou, kámo
urgent sale = potřebuju prachy na drogy...
slight body damage = soused mi to prochu polechtal baseballkou, protože jsem mu chrápal se ženou
daily driver, license slight behind = jasně, jezdím s tím denně a modlím se, že nepotkám benga
price reduced due to timewasters = pár lidí už se na to bylo podívat a zjistilo se, že je to království rzi
just had a service recently = jasně... protože z toho padaly kolečka z převodovky a teď držej stříbrnou tejpou

Říkám si, jasně... nejsem idiot, pár aut už jsem měl, trochu tomu rozumím, načtu si literaturu a bude to v pohodě. Nikdy a to myslím naprosto vážne, nikdy nechoď kupovat auto bez mechanika, kterej se v tom hrabe od rána do večera. I když se vyhneš těm nejhorším vrakům, vždycky to auto bude nějakej servis potřebovat. A tímhle si ušetříš kotel starostí a hlavně peněz. Co je taky celkem důležitý, je dívat se, ve kterým hoodu se to auto prodává... Jestli je to Khaelitsa, Guguletu nebo ještě nějakej horší township, ani nemá smysl... Buď je to kradený, nebo slepený tejpou.

Výběrem to ale rozhodně nekončí. Protože pak nastupuje byrokracie. Jako cizinec tady potřebuješ mít Traffic Register Number - to ti nedaj, pokud nemáš víza aspoň na rok, takže v tomhle jsem aspoň v pohodě. I tak to ale znamená počkat si minimálně hodinu na dopravním odboru a pak takovejch 14 dní čekat, než ti přidělej to číslo. Jediný číslo!!!

Tím to trápení teprv začíná. Vozejček taky potřebuje potvrzení, že je "roadworthy" a může na silnici. Pokud je předchozí majitel co k čemu, zařídí to... Bacha na týpky, co se u toho cukaj. Pak ho musí odhlásit, což je další návštěva dopravního, pak si ho musíš přihlásit na sebe, což je další návštěva... a dohramady kolem 5 hodin života promrhanýho čekáním ve frontě.

JAR je "v pohodě" v tom, že tady není povinný žádný povinný ručení nebo pojištění. Což je ale taky dost průser, protože pokud se nabouráš nebo to do tebe někdo napere, je dost možný, že nedostaneš ani hovno. A pokud je to černej fella s prastarým bakkie, máš to jistý na 100%. A pak je tu ještě řízení na špatný straně silnice. Protože je to bejvalá britská kolonie, jezdí se tady vlevo. Dá se na to zvyknout, ale ze začátku je to fakt divný i v kombinaci s tím, že tady na dopravní pravidla celkem serou.
Mně se nakonec podařilo sehnat "krásnej" Mercedes E-Klasse z roku 1988 (takže jsme stejně starý). Na první pohled, pohoda - žádná rez, nastartoval napoprvý, jediný, co bylo trochu blbý, bylo vrzání od předních kol. Ale týpek si byl na 100% jistej, že"stačí jenom promazat, vyměnit olej, chladící kapalinu, zkontrolovat brzdy a jezdíš jako pán." Jako, za tu cenu, neber to... Kára bez rzi, za směšnej peníz? Jasný, počítal jsem, že pár tisíc utratím za servis a bude to v cajku. Když mi ale druhej den volali ze servisu, že jestli to chci udělat pořádně, bude mě to stát skoro tolik, co to auto, myslel jsem, že mě vomejou. Nakonec jsme to nějak uhandlovali a že přej "that car is gonna be as new, mister Pítar". I tak mi v první chvíli knír zešedivěl festovně. Už chápu, proč se říká, že není dražší kára, než levnej Mercedes.

Každopádně, řekl jsem si, že když už jsem za toho mazlíka vyklopil tolik prachů, dostane péči jak nikdy. Tohle bude ten nejudržovanější 30 roků starej Mercedes, co Cape Town vidělo. Prostě klasickej youngtimer, bitch!

Stay tuned, další update soon!





Komentáře

  1. V Africe si jenom někdo, snad kdo věří v Boha, nebo co, koupí jenom jedno auto.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky